Wsparcie dietetyczne w sporcie

Żywienie sportowców jest bardzo ważne, szczególną rolę przypisuje się prawidłowo zbilansowanej diecie. Strategie żywieniowe powinny być opracowane w taki sposób, aby zapewnić organizmowi odpowiednią ilość zasobów energetycznych. Żywienie powinno być powiązane z odpowiednim planem treningowym. Silne współdziałanie diety z treningiem przynosi największe korzyści. Ilość wydatkowanej energii uzależniona jest od rodzaju i ilości zaplanowanych ćwiczeń w sesji treningowej. Posiadanie spersonalizowanego planu żywieniowego może zwiększyć efektywność pracy naszego organizmu, dając lepsze wyniki sportowe. Celem diety jest uniknięcie niedoborów, utrzymanie organizmu przy zdrowiu i uzyskanie odpowiedniego składu ciała. Odpowiednio dobrana dieta może zmniejszyć ryzyko kontuzji spowodowanej wysokim obciążeniem treningowym.

Dietetyk sportowy zajmuje się:

  •  Oceną i analizą praktyk żywieniowych, składu ciała i bilansem energetycznym (spożyciem i wydatkiem) sportowców w kontekście wyników sportowych i zdrowia.
  •  Zoptymalizowaniem odżywiania podczas treningu fizycznego (dopasowywanie żywienia do celów treningowych), współzawodnictwa, regeneracji po ćwiczeniach, kontroli wagi, nawodnienia, odporności, zaburzeń odżywiania i suplementacji.
  •  Osiągnięciem i utrzymaniem odpowiedniego poziomu masy ciała, tkanki tłuszczowej i mięśniowej, zapewniającego dobry stan zdrowia i dobre wyniki.
  •  Zapewnieniem spersonalizowanego planu posiłków i przekąsek, aby promować osiąganie krótko i długoterminowych celów dotyczących wyników sportowych i dobrego zdrowia.
  •  Odpowiednim nawodnieniem organizmu.
  •  Dostosowaniem optymalnego odżywiania w celu powrotu do zdrowia po chorobie lub kontuzji.
  •  Ocenianiem suplementów diety pod kątem jakości i skuteczności, monitorowaniem stosowania odpowiedniej suplementacji.


Suplementy diety mogą odgrywać ważną rolę w diecie sportowca. Należy je jednak traktować jako dodatek, a nie zamienniki prawidłowego odżywiania. Ciężkie treningi, podczas których organizm traci wodę, elektrolity i składniki mineralne wiążą się ze zwiększonym zapotrzebowaniem na energię oraz makro i mikroelementy. U sportowców na diecie wegańskiej i wegetariańskiej często obserwuje się niedobory witamin i składników mineralnych. W trakcie choroby czy kontuzji suplementacja może wspomóc szybszy powrót do zdrowia. Ma stanowić zabezpieczenie energetyczne, przyspieszyć regenerację powysiłkową, uzupełnić niedobory organizmu i ograniczyć niekorzystne skutki spowodowane wysoką aktywnością fizyczną. Działanie ergogeniczne suplementu ma na celu zwiększenie sprawności, siły oraz przyspieszynie regeneracji i wydolności organizmu.