Dieta w depresji

Według danych epidemiologicznych ponad 300 milionów ludzi na świecie cierpi na depresję. Depresja jest chorobą rozwijającą się długo i przez brak swoistych objawów bardzo podstępnie. Może być następstwem bolesnych doświadczeń ale czasem wystarczy duża presja czy niezrozumienie przez najbliższych. Leczenie depresji wymaga podejścia holistycznego, poza psychoterapią często konieczne jest włączenie farmakoterapii ale nie bez znaczenia pozostaje także sposób odżywiania. Leczenie dietetyczne, należy traktować jako element wspomagający leczenie konwencjonalne. Niektóre składniki żywności maja wpływ na lepsze funkcjonowanie mózgu. Udowodniono, że niedobór selenu w organizmie może przyczyniać się do rozwoju nowotworów, chorób sercowo-naczyniowych i zaburzeń nastroju, w tym także depresji. Choć mechanizm działania selenu w depresji nie jest do końca jasny, to dziś już wiemy, że jest modulatorem nastroju i ma wpływ na prawidłowe funkcjonowanie mózgu. Jest to składnik diety ważny dla metabolizmu hormonów tarczycy ale też pełni rolę ochronną przed stresem oksydacyjnym. Nie można jednak samodzielnie wprowadzać suplementacji selenem, gdyż jego nadmiar może wykazywać działanie toksyczne. Decyzja o suplementacji powinna być poprzedzona badaniami jego poziomu w organizmie.


Wsparcie żywieniowe
w depresji powinno uwzględniać przed wszystkim prawidłowy bilans makroskładników takich jak białka, tłuszcze i węglowodany a także inne składniki wpływające na funkcje mózgu. Przede wszystkim powinna zapewniać:

  • • odpowiednią podaż kwasów tłuszczowych omega-3 - regulują przepływ neurotransmiterów i sygnałów nerwowych, a także odgrywają istotną rolę w budowie osłonek mielinowych neuronów. Ponadto mają wpływ na zmniejszenie produkcji wolnych rodników, które odpowiadają za stres oksydacyjny,
  • • Kwas foliowy - poprawia syntezę neurotransmiterów, do których należy serotonina, nazywana potocznie hormonem szczęścia. Jego prawidłowa podaż jest także niezbędna do osiągniecia prawidłowej odpowiedzi na stosowane leki przeciwdepresyjne,
  • • suplementację witaminy D,
  • • Witaminę B12 - wpływa korzystnie na metabolizm leków, a zatem zwiększa skuteczność leczenia farmakologicznego,
  • • tryptofan - odpowiada za regulację funkcji takich jak sen, jest prekursorem neurotransmiterów, takich jak serotonina i melatonina,
  • • żelazo i cynk – najczęściej spotykane niedobory u pacjentów z depresją,
  • • składniki korzystnie wpływające na florę bakteryjną (oś mózgowo-jelitowa).