Żywienie kobiet w ciąży

Na prawidłowy rozwój płodu i zdrowie dziecka wpływa sposób żywienia i styl życia kobiety, które były stosowane jeszcze przed ciążą. Sposób żywienia podczas ciąży będzie oddziaływał na przyszły metabolizm dziecka.

To już w okresie ciąży zachodzi płodowe programowanie metaboliczne. Poprzez sposób odżywiania kobieta ciężarna wpływa na zwiększone lub zmniejszone ryzyko rozwinięcia się chorób cywilizacyjnych, w tym otyłości, cukrzycy typu 2, nadciśnienia tętniczego, choroby wieńcowej, osteoporozy i niektórych nowotworów u dziecka. Dieta kobiety ciężarnej powinna opierać się na zasadach zdrowego żywienia, być różnorodna i zapewnić dostępność wszystkich niezbędnych składników odżywczych. Kobieta ciężarna nie powinna znacząco zmieniać swoich przyzwyczajeń żywieniowych, o ile były prawidłowe. Żywienie w ciąży wymaga większej podaży energii co jest wynikiem zwiększonego jej zużycia w procesie wzrostu płodu i łożyska oraz intensywniejszej pracy płuc i serca.


W związku ze zwiększonym zapotrzebowaniem na energię, składniki odżywcze i płyny zaleca się podwyższenie energii z diety o 285 kcal na dzień od II trymestru ciąży i 475 kcal w III trymestrze. Na zwiększenie kaloryczności składają się większa podaż białka, tłuszczu i węglowodanów ale także większe zapotrzebowanie na witaminy A, E, C, B1, B2, niacynę, B6, foliany, B12, kwas pantotenowy, cholinę i składniki mineralne - wapń i fosfor, magnez, żelazo, cynk, miedź, jod, selen, mangan. Zdrowa mama to zdrowe dziecko. Prawidłowe odżywianie odgrywa tutaj kluczową rolę w zapewnianiu niezbędnych składników odżywczych oraz odpowiedniej dostawie energii. W przypadku wątpliwości co do właściwej diety warto skorzystać z porady dietetyka, który dokona oceny sposobu żywienia, ustali indywidulane zalecenia żywieniowe a w razie potrzeby także przygotuje zbilansowany, indywidulany plan diety.